Wednesday 10 October 2012

Ja jeg tør


Jeg er endnu ikke løbet tør for ord, men det kommer vel engang på en regnvejrsdag. Således undrer det mig at en tør vin er våd, og at min græsplæne bliver våd, når det tør. Man kan da også blive helt våd i øjnene, nå man hører en tør vittighed. Når man ikke tør er man en kryster. Det vil sige hvis man er en vin er man sød, når man slet ikke er tør. Nu er vinen nok fugtig, men hvis jorden ikke er fugtig, ja så er den helt bestemt tør, uanset sukkerindholdet. Ja faktisk tør jeg sige, at selve ordet tør er i familie med det latinske ord for jord, nemlig terra. Terra firma er den faste jord, det vil sige den tørre landjord – oppe på det tørre. Det var tørre fakta om alt det våde, og fakta bør man som bekendt ikke benægte. Med penge er det anderledes, de falder gerne på et tørt sted. Der er ganske vist dem, der vasker deres penge. De hvidvasker dem. Jeg har kigget lidt på vores vaskemaskine og konstateret, at den faktisk har et særligt program for hvidvask. Ved hvidvask vasker man på 60-90 grader. Til hvidvask får man det bedste resultat, hvis der anvendes et vaskemiddel der indeholder blegemiddel og enzymer. Det med vasketøj er egentlig ikke altid lige så tørt som jeg troede. Mon hvidvaskere altid har deres program i orden. Jeg bliver helt bleg ved tanken - ja altså ikke benzintanken, efter at bilen er løbet tør. Har de nu finstillet det. Har de deres på det tørre?

Min tørre vin gik i vasken, så nu har jeg en tør plet i halsen. Sådan kan det gå, når man ikke holder krudtet tørt.

No comments:

Post a Comment