Monday 8 October 2012

I korte drag

Jeg er gerne langmodig med langfattede kvinder, men vil selv helst være kortfattet. Jeg er derfor glad for at mange af vore vigtigste transportmidler kun er på tre bogstaver. Ofte brugte ord har i det hele tage en tendens til at blive korte. Jeg tænker her specielt på båd, bus, bil, tog og fly. Båd er et gammelt ord. Det kommer fra oldnordisk ”bátr”. Det har altså altid været kort, der er kun forsvundet et enkelt bogstav. Ved bus, bil og fly har man måttet klippe en hæl eller skære en tå. Bus kommer af omnibus (omnibus). Omni var fordi der var plads til mange passagerer, nu er der kun bussen tilbage. Jeg mener at erindre at ordet bil var resultatet fra en læserkonkurrence i en eller anden avis omkring 1902, men kan desværre ikke lige finde belæg for den påstand. Under alle omstændigheder er det opstået ved at kappe den forreste del af ordet automobil (automobil). På visse andre sprog er man begyndt fra den omvendte ende, og har kun beholdt auto. Automobil betyder selvbevægelig. Den kunne nemlig ”køre af sig selv”. Fly er en kortere form af flyvemaskine (flyvemaskine), et ord der forklarer sig selv som en maskine, hvormed man kan flyve.

Det er egentlig pudsigt at tog ikke hedder sporvogn, men sporvognene er optaget på andre spor. Det til side, har vi fået ordet tog fra plattysk. Det har noget at gøre med at trække (eller drage). Denne dobbelthed kan vi stadig se i det tyske ord Zug, der både betyder ”tog” og ”træk” eller ”drag”. Tog du toget? Nej jeg vil da ikke stjæle, så jeg lod det blive stående, og drog videre til fods.

Men nu må jeg nok hellere lade være med at trække dette her i langdrag ;)

No comments:

Post a Comment