Thursday 22 September 2011

Længe leve tunnelbanen

(Delt på Facebook den 13. april 2011)

Svenskerne skal vi helst slå i fodbold. Det er altså ikke sådan nogen vi bare skal holde af. Deres sprog er heller ikke altid lige let at forstå. Men nu sad jeg altså helt tilfældigt at læse en svensk krimi, hvor en mand i Stockholm tog med tunnelbanen. Det slap han ikke så godt fra. Men ordet ”tunnelbane” kan jeg altså vældig godt lide. Hvad skal københavnerne dog med en parisisk metro, ja sågar blot en ”minimetro”, når de kunne have fået en god nordisk tunnelbane (måske endda for færre penge?). Tunnelbane siger jo lige netop, hvad det er.

Metro står for en metropolitansk bane. En metropol er en hovedstad eller storby. Jo, fint skal det være i København, for man er vel nok en storby, større og finere end Stockholm og Oslo.

Og hvad har man så gjort i andre lande og storbyer? London har en ”underground” (underjordisk) som de også undertiden kalder ”the tube” (røret). Hamborg har en U-Bahn, som de dog tildels også må kalde Hoch-Bahn, da de jo nok må erkende, at en hel del af banelegemet er højt hævet over jorden.

I Dublin har de været smarte. De har deres Dart (også navnet på det der pilespil, i ved nok), og det må man da nok sige smager af høj hastighed. I virkelighed er det en forkortelse for Dublin Area Rapid Transport, men det er jeg nu ikke rigtig sikker på, at der er mange der ved.

Og hvad så med vores gamle S-tog eller S-bane? S'et står efter sigende ikke for noget som helst, men dem der i sin tid foreslog det havde nok hentet inspiration fra Tyskland, hvor man havde en ”Stadtbahn” (bybane) i Hamborg og en ”Schnellbahn” (hurtigbane) i Berlin (og hvad med det engelske ”suburban railway” - forstadsbane).

For en ordens skyld; skulle jeg måske lige nævne, at ordet metro egentlig ikke oprindeligt stammer fra Frankrig, men fra England med Londons ”Metropolitan Railways” , første nogle år senere fik Paris deres ”Chemin de fer Metropolitain”.

Væk med metroen og frem med tunnelbanen. Hvis nogen skulle synes at ordet er for langt, kan man jo blot gøre som i Oslo, hvor ”Oslo Tunnelbane” ofte blot kaldes ”Oslo T-bane” eller ”T-banen” . Hvis København kan have en S-bane, er der vel også plads til en T-bane, eller hvad? – ja jeg spørger bare – ja, faktisk undrer jeg mig.

No comments:

Post a Comment