Thursday 3 May 2012

Bogstavernes rækkefølge

En eller anden spurgte engang, om det stadig er vigtigt og relevant at kunne bogstavernes rækkefølge udenad. Altså at vide at m og n står mellem l og o. I dag slår man vel ikke noget op i en ordbog eller leksikon, men man googler det.

Det tør jeg ikke rigtig svare på, men jeg må vel nok indrømme, at jeg efterhånden har lidt svært ved at huske den helt rigtige rækkefølge mellem de græske bogstaver alpha og omega.

Jeg har lavet et lille tankeeksperiment. Forestil dig, at du gerne ville lære bulgarsk, et sprog der nok ikke kendes af ret mange. Jeg har lavet et billede med den alfabetiske rækkefølge (øverst) og bogstavernes placering på et bulgarsk tastatur (nederst).


Og så gentager jeg spørgsmålet – er det nødvendigt at kende de 30 bulgarske (kyrilliske) bogstavers alfabetiske rækkefølge, når man nu altså gerne vil kunne klare sig lidt på bulgarsk – ja jeg spørger bare ;)

PS: Tip - Hvis du vil google lidt på bulgarsk kan du øve dig på www.google.bg

No comments:

Post a Comment