Monday 8 April 2013

Tegnet på …

Jeg har foretaget en videnskabelig undersøgelse af folks sovevaner. Da der for øjeblikket skal spares på alle undervisnings- og forskningsbudgetter har jeg måttet indskrænke forsøget til to forsøgspersoner, en af hvert køn. De er til gengæld udvalgt helt vilkårligt og uvildigt blandt alle beboerne i vores soveværelse. Det viser sig, at halvdelen af befolkninger sover som en pind, symboliseret ved tegnet !, undertiden med et enkelt bøjet knæ, i en variant af hvad der i faglitteraturen også er kendt som natostilling. Den bedre halvdel sover som et spørgsmålstegn, symboliseret ved tegnet ?, i faglitteraturen også kendt som føtusstilling. Jeg beklager meget at symbolerne ! og ? måske tyder på, at folk sover med hovedet nedad. Det skyldes de danske tegnsætningsregler. Hvis jeg havde skrevet rapporten på spansk havde jeg haft mulighed for at bruge både ? Og ¿ . Nu må man eventuelt nøjes med at vende papiret eller computerskærmen på hovedet … eller bruge fantasien!

Et overraskende resultat af forskningen (som jeg ikke er kommet sovende til) er at den overvægtige, æh overvejende del af dem der sover som en pind er mænd, medens kvinder gennemgående, undskyld jeg mener vist gennemsovende, sover som spørgsmålstegn. Årsagen hertil kan man kun gætte sig til (eventuel videre forskning kan måske belyse dette emne). Hvis vi ser på de aktuelle prøvepersoner, har de personer, der sov som en pind, engang været soldat, dengang der var rigtige soldater til. Dem der sov i føtusstilling, har engang, da de var i den fødende alder, bragt et vist antal børn til verden. Om disse kendsgerninger har haft varende indflydelse på de pågældende personers sovestillinger er fortsat uvist.

Det må således konkluderes, at der er stort behov for yderlige soveforskning, så hermed et tidligt godnat, og sov godt!? ;-)

No comments:

Post a Comment