Tuesday 24 February 2015

Ny trikk i Oslo


Det sker jo, at jeg læser lidt norske nyheder fra Norge på norsk (helst bokmål), og som regel går det nogenlunde smertefrit, men overskriften ”Ny trikk i Oslo” kunne jeg nu ikke lige klare på siddende fod. Nå ja, man kan vel altid lære nye tricks, tænkte jeg. Det viser sig, at de der norske ”trikker” er elektriske sporvogne. De vil åbenbart gerne have nogle nye sporvogne, fordi de er trætte af deres nuværende beskidte italienske tricks (”de utskjelte Italia-trikkene”). Oslo har både et trikkeprogram og en trikkestrategi til den slags. Og det var jeg totalt uvidende om.

Nu spekulerede jeg naturligvis på, hvor de har ordet fra. Det viser sig at det, som så mange andre ord, kommer fra engelsk, nemlig fra den sidste stavelse i ”electric”, altså "tric". Trikker drives nemlig af elektricitet. Skulle vi måske ikke overveje at kalde vores elbiler for ”elek-trikker”. Et forslag til moden overvejelse ;-)

No comments:

Post a Comment