Thursday 20 March 2014

Hattrick


Jeg måtte her til aften konstatere, at min kære viv ikke vidste, hvad et hattrick er. Det har jeg naturligvis fuld forståelse for. Men hvorfor hedder det nu sådan? Ja naturligvis har det noget med et trick med en hat at gøre. Udtrykket hattrick stammer helt tilbage fra Dronning Victoria-tiden i England, hvor tryllekunstnere stillede deres høje hat på et bord og trak tre kaniner ud af hatten. Da det nu er et engelsk udtryk, blev det i første omgang (det vil sige i 1858) brugt inden for en helt anden sportsgren end fodbold, nemlig cricket. Hvis "kasteren" afviser 3 batsmen i træk, kaldtes det for et hattrick. Det er senere blevet brugt inden for en lang række andre sportsgrene, men på dansk kendes det dog nok navlig fra fodbold. Der er oven i købet et par ekstra tilføjelser. Et ægte hattrick er vist nok … blandt andet ifølge Politikens Ordbøger … når en spiller scorer tre mål i træk i en kamp. Nogle mener også at alle tre mål skal scores i samme halvleg for at hattricket kan kaldes ægte. Et andet udtryk for tre mål i samme halvleg af samme spiller uden at der bliver scoret mål af andre imellem er et vaskeægte hattrick.

Når nu Robin Van Persie fra Manchester United scorer tre mål og hele kampen ender 3-0, hvad er det så. Kære venner, er det måske et ægte vaskeægte hattrick, eller hvad. Ja som fodboldukyndig undrer jeg mig bare. :-). Der er vist i øvrigt også noget der kaldes et dobbelt hattrick – muligvis fire på stribe???

(Hvis de ikke havde sagt det i nyhedsudsendelsen ville jeg i øvrigt stadig have været totalt uvidende om denne præstation. Det forlyder sågar, at der også inden for poker også er noget der kaldes for hattrick, men der må jeg uden skam erkende, at jeg er på helt bar bund. Er der måske nogen med et pokerfjæs til stede i salen?)

No comments:

Post a Comment